حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024 ساعت ×
نقش کریدور ایران در مسیر رسیدن به نظم نوین جهانی
07 خرداد 1402 - 18:52
بازدید 152
17
چرا راه‌آهن رشت- آستارا مهم است؟

اهمیت راه‌آهن رشت – آستارا توافقنامه ساخت راه‌آهن رشت-آستارا توسط روسای جمهور ایران و روسیه امضا شد. براساس این توافقنامه تقویت مسیر پاکستان، ایران و ترکیه، مسیر ریلی شلمچه-بصره و همچنین راه‌آهن چابهار-زاهدان و اتصال دریای عمان و خلیج فارس به اروپا با جدیت پیگیری خواهد شد. تقریبا ۲۲ سال پیش موافقتنامه اولیه برای ساخت […]

ارسال توسط : نویسنده : مجله چی منبع : واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف
پ
پ

اهمیت راه‌آهن رشت – آستارا

توافقنامه ساخت راه‌آهن رشت-آستارا توسط روسای جمهور ایران و روسیه امضا شد.

براساس این توافقنامه تقویت مسیر پاکستان، ایران و ترکیه، مسیر ریلی شلمچه-بصره و همچنین راه‌آهن چابهار-زاهدان و اتصال دریای عمان و خلیج فارس به اروپا با جدیت پیگیری خواهد شد.

تقریبا ۲۲ سال پیش موافقتنامه اولیه برای ساخت کریدور «شمال-جنوب» به امضای وزیران حمل و نقل روسیه، ایران و هند رسید.

کریدور شمال به جنوب، یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است که مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز را با یک مسیر ۷ هزار کیلومتری جایگزین کرده و در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌‌تر است./اعتماد

این کریدور با پشتکار طرفین به زودی منجر کلید خوردن طرح‌هایی نظیر تبدیل شدن ايران به هاب غذایی خواهد شد. طرح‌هایی که علاوه بر آورده مالی، موجبات فراهم شدن ابزار سیاسی و امنیت غذایی جهانی خواهد شد.

اهمیت کریدور شمال به جنوب ایران

چنانچه در این بخش از مجله چی اشاره کرده ایم، اکونومیست در یکی از تازه‌ترین گزارش‌های خود به گرم شدن روابط تجاری میان روسیه و ایران اشاره کرده، دو کشوری که هر دو از طرف غرب تحریم شده‌اند.

براساس گزارش اکونومیست، روسیه به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ایران طی یک سال گذشته تبدیل شده و از چین هم جلو افتاده است./اکوایران

در نظم نوین جهانی ایران نقشی کلیدی دارد. در این نظم جدید، گوشه‌ای از نقش آفرینی ایران در بخش ترانزیت جهانی، هاب غذا، هاب کود و انرژی است که یادآور دوران کنترل ایران بر مسیر باستانی راه ابریشم است. ایران شاهراه جدید ترانزیت جهان خواهد بود. هر کسی که بخواهد سد راه ایران شود یا مجبور به تمکین می‌شود یا برچیده خواهد شد، خواه عربستان سعودی، خواه استاندار باکو.

نقش کلیدی ایران در گذرگاه شمال_جنوب بین روسیه وهند

گذرگاه شمال_جنوب یک مسیر بین المللی است که روسیه و هند را به یکدیگر متصل می‌کند، این مسیر از ایستگاه چخوف در نزدیکی مسکو در روسیه شروع شده و به بندر ناواشیوا در هند و بلعکس می‌رسد.

کاهش زمان حمل کالا و دسترسی هند به اروپا و روسیه از این مسیر از جمله ویژگی‌های این گذرگاه است

مزیت خطوط ریلی ایران برای قزاقستان

از نظر کارشناسان قزاقستانی، مزیت لجستیکی ایران دسترسی به آب‌های آزاد است. اتصال خط آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران در سال ۲۰۱۴ بدین منظور صورت گرفت.

در این مسیر کالاها در محور‌های شرق-غرب و شمال-جنوب حرکت می‌کند که محور دوم برای قزاقستان اهمیت بیشتری دارد.

قمر ژوماتایف، کارشناس لجستیک قزاقستانی در این خصوص عقیده دارد که کریدور شمال-جنوب از آن جهت که مسیری جایگزین برای ساماندهی حمل و نقل کالا از چین به این کشور است، اهمیت بالایی دارد

ایران نقطه تلاقی کریدور شمال-جنوب و کمربند شرق-غرب

کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب ظرفیت‌های ایجاد چارچوبی برای یک شبکه ارتباطی پرقدرت از اقیانوس هند تا کشورهای بالتیک و اسکاندیناوی را دارد. جدا از اهمیت اقتصادی و ظرفیت آن برای بهبود روابط دوجانبه کشورهای عضو، INSTC همچنین پتانسیل یک موازنه‌دهنده اصلی در برابر چین و آمریکا را در اختیار دارد و می‌تواند منافع کشورهای پیشرو INSTC  مانند ایران و هند را هم برآورده سازد.

ناظران بین المللی اما معتقد هستند این پروژه با چالش‌های مداوم، تاخیرهای بوروکراتیک و اختلافات منطقه‌ای مواجه خواهد شد، زیرا رقابت برای نفوذ در سراسر اوراسیا همچنان داغ است. اگر INSTC (کریدور حمل نقل بین المللی شمال جنوب) بتواند بر تمام موانع روبه‌روی خود غلبه کند، ممکن است به یک تغییر دهنده بزرگ قواعد بازی در تجارت جهانی و همچنین در منطقه تبدیل شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.