حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
بودایی ها چه کسانی هستند؟ | منجی در عقاید بودا و هندو
03 اردیبهشت 1402 - 14:48
بازدید 177
16

بودایی ها چه کسانی هستند؟ بودایی ها پیروان فلسفه و آیین بودای هستند که در ابتدا در هند بوجود آمده و سپس به سایر نقاط جهان گسترش یافته است. آن‌ها باور دارند که مسئولیت خود را در قبال خود، دیگران و جامعه دارند و تلاش می‌کنند تا به عشق، صبر، شفقت و تحمل دست یابند. […]

ارسال توسط : نویسنده : مجله چی منبع : واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف
پ
پ

بودایی ها چه کسانی هستند؟

بودایی ها پیروان فلسفه و آیین بودای هستند که در ابتدا در هند بوجود آمده و سپس به سایر نقاط جهان گسترش یافته است. آن‌ها باور دارند که مسئولیت خود را در قبال خود، دیگران و جامعه دارند و تلاش می‌کنند تا به عشق، صبر، شفقت و تحمل دست یابند. برای بودایی ها، مسیر روحانی به معنای پیدا کردن روش مناسب برای زندگی است.

عقاید بودایی ها چیست؟

بودایی‌ها، پیروان مذهب بودایی هستند که از آسیا شرقی و جنوب شرقی، به خصوص در کشورهای چین، ژاپن، کره، تایلند و ویتنام زندگی می‌کنند. عقاید بودایی‌ها بر پایه تعالیم بودا استوار است که شامل چهار نoble truths (حقائق نجابت)، eightfold path (مسیر هشتگانه) و concept of dependent origination (مفهوم ارتباط وابستگی) می‌شود. این عقاید به دلایل مختلف در سطح جامعه و فرد به عنوان یک راهبرد زندگی پذیرفته شده است.

موعود بوداییان “میتریه”

به طور کلی می‌توان ويژگی‌های آن را اين‌گونه بر شمرد:

موعود بودايی، نجات‌بخشی فردی است و اهداف اجتماعی، لااقل بالاصاله، را مورد توجه ندارد. از اين رو شايد بتوان نجات­‌بخشی موعود بودايی را از نوع «صرفاً معنوی» تلقی کرد.

او موعودی شخصی و دارای خصايص «بشری ـ الوهی» است. شايد بتوان رسالت او را «جهان‌شمول» دانست. زيرا شاهدی برعنايت ويژه او به قوم و ملت خاصی نمی‌بينيم. نگاه بوداييان به موعود «رو به آينده» است.

جهان قبل از ظهور منجی بوداییان “میتریه”

چنانچه در این بخش از مجله چی اشاره کرده ایم، ميتريه پيش از نزول به زمين در آسمان توشيته اقامت می‌کند. زمان نزول او هم به دقت معين شده است. پس از آن که شاکيه مونی به پری نيروانه رسيد، جهان در سراشيبی و انحطاط سير خواهد کرد. و سرانجام پنج‌هزار سال پس از آخرين بودا به منتهای زوال خود خواهد رسيد. در اين زمان، حداکثر عمر انسان ۱۰ سال خواهد شد. پس در جريان دوری عالم، باز وضعيت آرمانی تکرار می‌شود (سير تاريخی دورانی) و عمر انسان به هشتاد هزار سال می‌رسد و همه چيز آماده قبول تعليم بودا می‌گردد. پس حکم‌رانی خواهد آمد که رفاه و تعالی را برای آدميان فراهم می‌کند و هنگامی که اين بهشت آماده شد، ميتريه از آسمان توشيته فرود می‌آيد.» آفتاب آموزه‌های بودايی افول می‌كند و طول عمر آدميان به ده سال فرو می‌كاهد. در اين زمان، چرخه وارو می‌گردد؛ زندگی متحول شده، به طوری كه متوسط عمر مردم به هشتاد هزار سال می‌رسد.»

جهان بعد از ظهور منجی بوداییان

در اين جهان، ساکنان بی‌شمار زمين هيچ جنايتی نمی‌کنند و عمل بدی از ايشان سر نمي­زند و از خوبی کردن مسرورند. مردم بدون ضعف و نقيصه خواهند بود. آنان قوی، بزرگ و شادمانند، در حالی که بيماری بسيار کمی در ميان آن‌ها وجود خواهد داشت. آنها از رنج خارها آزاد خواهند بود و با برگ‌های سبز خود را خواهند پوشاند. آن‌ها بدون هيچ زحمتی برنج را برای خود فراهم مي­‌آورند و در اين جهان است که ميتريه دهرمه (دَهْرم=دَرَمْ) ـ به معناي دين حقيقی ـ را اعلام خواهد کرد.

 

هندوها چه کسانی هستند؟

هندوها، اعضای جمعیت هندوستان هستند که به دین هندوئیسم پایبندند. آنها در سراسر هندوستان و نیز در کشورهای دیگر جهان، از جمله نپال، بنگلادش، پاکستان و مالزی زندگی می‌کنند. هندوها به عنوان یک گروه قومی بزرگ در جهان شناخته می‌شوند و تقریباً ۹۵٪ از جمعیت هند را تشکیل می‌دهند.

هندوها چه عقایدی دارند؟

هندوها دارای یک سیستم اعتقادی پیچیده هستند که شامل بسیاری از خدایان، مراسم و رسوم مختلف است. برخی از عقاید هندو شامل مفهوم کارما (عمل و عواقب آن)، دوران تولد و مرگ، رابطه با خدایان و آرامش درونی است. هندوها به عقیده دارند که جانوران، گیاهان و اشیاء نیز حق دارند به احترام و تعظیم قرار گیرند. همچنین، بسیاری از هندوها به تلاش برای رسیدن به آزادی روحانی و تحول شخصی با استفاده از مراسم، مناجات و آسانسور پرداخته‌اند.

منجی در آیین هندو

ادوار جهانی آیین هندو به ۴ عصر تقسیم می‌شود این چهار عصر  ” کریته، ترتا، دواپره، کلی” نام دارند. موعود و منجی در آیین هندو مربوط به دوره‌ی چهارم یعنی عصر کَلی(kali) است. هندو‌ها معتقدند در این عصر فقط یک چهارم از تقوا باقی مانده و پیروی از وداها و اعمال نیک و شعائر مذهبی و قربانی‌ها ترک شده است. بلایا، بیماری‌ها، خستگی، عیوب، بدبختی، گرسنگی و بیم در همه جا حکم فرما می‌گردد. با پیشرفت زمان، بیش از پیش درجه تقوا تنزل می‌یابد و آدمی به همین نسبت از مرتبه‌ی انسانیت فرود می‌آید و وقتی رو به خرابی و تباهی می‌رود، مقاصد آن نیز تضعیف شده و افول اخلاقی عمومی، مردمان را پست می‌سازد. در پایان همین دوره است که موعود هندو ظهور خواهد کرد. ویژگی کلکی یا کلکین (موعود هندو)

کلکی، بنابر بر پیش‌بینی‌ها همچون قهرمانی نیرومند بر اسب سفید قیام می‌کند. او کسی است که بر تمام نیروهای بشر پیروز می‌شود. در این نبرد، او همه‌ی دزدان را نابود می‌کند و یک قربانی بزرگ اسب، برپا می‌نماید و زمین را به براهمینان (روحانیون آیین هندو) می‌بخشد. وقتی هم مأموریتش پایان یافت در درون جنگلی مسرت‌بخش فرا خواهد رفت. ویژگی‌های قبل از ظهور کلکی

شاهان زمین روحیه‌ای سرسخت و خلق و خویی خشن خواهند داشت و همیشه به دروغ و شرارت معتاد خواهند بود. آن‌ها برای زنان، کودکان و گاوان، مرگ به ارمغان می‌آورند، آن‌ها اموال تابعین خود را متصرف می‌شوند… زندگی‌هایشان کوتاه و آرزوهایشان اشباع شدنی خواهد بود. آن‌ها رحم و مروت کمی از خود نشان می‌دهند. زنان بی‌حیا شده‌اند، گستاخ و شهوت‌ران هستند. آن‌ها بچه‌های بسیار می‌آورند از دزدان و تباهکاران. بازرگانان پرفریب، معاملات را اداره می‌کنند. شاهان، ستمگر و خونریز می‌شوند. رؤسای خانواده‌ها وظایف خود را فراموش کرده در خیابان‌ها گدایی می‌کنند و برهمنیان به سطح شورده‌ها فرو افتاده‌اند. خشکسالی و سیل، محصولات را نابود می‌کنند و جنگ و قحطی زمین را از سکنه خالی می‌نماید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.