حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024 ساعت ×
۷ دلیل برای پرورش ماهی تیلاپیا در کشور
29 فروردین 1402 - 17:37
بازدید 235
7

ما در سالیان اخیر شاهد واردات گسترده ماهی تیلاپیا در کشور و استقبال مردم از آن بوده ایم. ایران چهارمین وارد کننده این نوع ماهی در جهان است؛ و ما برای واردات تیلاپیا هزینه بالایی متقبل می شویم با این حال سازمان محیط زیست با تولید این ماهی در کشور مخالف است. فواید ماهی تیلاپیا […]

ارسال توسط : نویسنده : مجله چی منبع : واحد امنیت غذایی مؤسسه مصاف
پ
پ

ما در سالیان اخیر شاهد واردات گسترده ماهی تیلاپیا در کشور و استقبال مردم از آن بوده ایم. ایران چهارمین وارد کننده این نوع ماهی در جهان است؛ و ما برای واردات تیلاپیا هزینه بالایی متقبل می شویم

با این حال سازمان محیط زیست با تولید این ماهی در کشور مخالف است.

فواید ماهی تیلاپیا

استفاده از پوست تیلاپیا برای درمان سوختگی  

پوست تیلاپیا حاوی کلاژن و رطوبت بالایی است. محققان برزیلی موفق به استفاده از آن برای درمان سوختگی‌های پوستی شدند.

استفاده از پوست ضدعفونی شده این ماهی به عنوان پانسمان، روند درمان آسیب‌دیدگان را تسریع می‌کند. این پانسمان نیاز به دارو‌های گران قیمت و مُسکن‌ها را کاهش می‌دهد. هزینه فرآیند بهبود با پوست تیلاپیا ۷۵ درصد کمتر از استفاده از کرم‌های سوختگی در برزیل است.

تیلاپیا؛ یک غذای رژیمی با چربی کم

تیلاپیا را می‌توان یک غذای رژیمی با کالری و چربی پایین محسوب کرد. چربی و کالری تیلاپیا بسیار پایین‌تر از گوشت قرمز است و در عین حال منبع خوبی از پروتئین و ویتامین‌ها محسوب می‌شود. برخی از افراد پایین بودن نسبت امگا ۳ و امگا ۶ در تیلاپیا را ضعف آن می‌دانند، در حالی که این نسبت در آن از گوشت قرمز بهتر است و تنها کمی پایین‌تر از برخی ماهی‌های دیگر است.

تیلاپیا؛ غذایی لذیذ و سالم

تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان از نظر حجم پرورش است. این ماهی به دلیل طعم ملایم و دلپذیر نیاز خاصی به طعم دهنده‌ برای طبخ ندارند.️ سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این ماهی را در دسته بهترین گزینه‌ها برای مصرف در بین آبزیان دیگر قرار داده است. آمریکا سالیانه ۶۳۰۰ تن تیلاپیا تولید و ۲۴۰۰۰ تن فیله تازه تیلاپیا وارد میکند که ارزش آن به ۱۵۱ میلیون دلار می‌رسد.

خواص غذایی ماهی تیلاپیا 

نسرین مشائی، رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب های شور معتقد است گوشت ماهی تیلاپیا دارای مقدار مناسب پروتئین، کاروتنوئیدها و نسبت مطلوب اسیدهای چرب غیراشباع است. با این وجود مزیت تیلاپیا نسبت به ماهی هایی مانند سالمون، مکرول و کپور این است که چربی کمتر و پروتئین بیشتری دارد. کسانی که بیشتر به دنبال به دست آوردن انرژی حاصل از مصرف پروتئین هستند، نظیر ورزشکاران یا افرادی که دوست ندارند چاق شوند، بهتر است از ماهی تیلاپیا استفاده نمایند.

 

برخی از فواید تولید ماهی تیلاپیا در کشور عبارتند از:

جلوگیری از خروج ارز از کشور

چنانچه در این بخش از مجله چی اشاره کرده ایم، بر اساس آمار، سالانه ۱۵ الی ۲۰ هزار تن تیلاپیا معادل حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار وارد کشور می شود و لذا برای واردات این نوع ماهی، این میزان ارز از کشور خارج می شود. این درحالیست که تولید ماهی تیلاپیا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، می تواند ایران را به یکی صادرکنندگان این ماهی در جهان تبدیل کرده و به سبب بازار ۱۰ میلیارد دلاری این محصول که روز به روز در حال بزرگتر شدن هست، ارزآوری نیز داشته باشد.

اشتغالزایی

ارز لازم برای واردات تیلاپیا معادل میزان ارز به دست آمده از فروش روزانه حدود ۵ هزار بشکه نفت خام و برابر با ۲۰۰ میلیارد تومان می باشد.ایجاد امکان سرمایه گذاری این رقم توسط بخش خصوصی در داخل می تواند اشتغالزایی قابل توجهی داشته باشد؛ حال آنکه تولید این ماهی آسان بوده و راه اندازی استخرهای پرورش تیلاپیا به راحتی قابل آموزش و فعالیت است.

ارزان بودن تیلاپیا نسبت به بقیه ماهی ها

تیلاپیا نسبت به سایر ماهیها به خاطر مقاومت بیشتر و پایین بودن ضریب تبدیل خوراک مصرفی اش، قیمتی ارزانتر دارد، ارزان بودن این ماهی، قابلیت پرورش آن در آبهای بی استفاده ی شور و همچنین قابلیت سازگاری بسیار بالا در شرایط محیطی مختلف، کشورها را برای پرورش این گونه بسیار راغب کرده است؛ به طوریکه امروز بالغ بر ۱۴۰ کشور به پرورش این ماهی می پردازند.

کم بودن حجم آب مصرفی برای تولید تیلاپیا

علیرغم سرانه آب بسیار کم برای پرورش تیلاپیا نسبت به دیگر ماهی ها، برای آب مورد نیاز پرورش این ماهی نیازی به آب های شیرین نیست و از آب چاه، قنات و آب های ‌شور که برای مصارف کشاورزی نیز استفاده می شود می توان برای پرورش ماهی تیلاپیا استفاده کرد.

فیله کردن آسان و تیغ نداشتن تیلاپیا وجود استخوان یا همان تیغ در لابه‌لای گوشت برخی ماهیان موجب شده گروهی از مصرف‌کنندگان علاقه کمتری به مصرف ماهی نشان دهند؛ تیلاپیا از جمله ماهیانی است که بخوبی فیله می‌شود و گوشتش تیغ ندارد. بی‌تیغی فیله این ماهی و همین‌طور نزدیکی مزه آن به مزه گوشت مرغ موجب شده تا تیلاپیا از بازار خوبی در ایران برخوردار باشد.

ممانعت از تولید غیر قانونی و واردات بی کیفیت

با توجه به مصرف بالای این نوع ماهی در کشور و همچنین پرسود بودن آن، گزارش هایی از پرورش غیرقانونی تیلاپیا در سطح کشور بعضا ارائه شده است؛ تولید غیرقانونی به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم می تواند منجر به خسارت های زیان باری گردد؛ لذا پیگیری اعطای مجوز برای پرورش این ماهی باید به یک مساله ملی تبدیل شود تا با ایجاد رویه ها و استانداردهای لازم، روش پرورش تیلاپیا تسهیل گردد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.